Díky osvětě, kterou šíří sám i společně se svou značkou, pomáhá k pochopení, proč si veřejný prostor českých měst a obcí i spousty míst ve světě zaslouží kvalitní design.
Jak na turbulentní roky 2023 a 2024 vzpomínáte v obecné rovině, kromě balancu v práci, dařilo se vám jej hledat i v osobním životě?
Mám štěstí v tom, že mě v životě baví mnoho věcí. Miluji sběratelská auta, rád cestuji, chodím po horách, sportuji. Také mám už několik vnoučat. Díky tomu se mi obecně daří udržovat balanc. Po vypjatém týdnu v práci si vzápětí vyvětrám hlavu rychlou jízdou na závodech či výstupem do výšky 3 000 m.n.m.
Zpět k práci — vystudoval jste produktový design, Vám ale učaroval a přilnul k srdci veřejný prostor, jak se to stalo?
Tak, jak se děje mnoho věcí v životě, i toto byla náhoda. Vyhráli jsme soutěž na městský mobiliář pro město Zlín. A od toho momentu to šlo vlastně samo. Když se na to dívám zpětně, za těch třicet let mě ani jednou nenapadlo veřejný prostor vyměnit za jinou oblast. Baví mě v něm neustále nacházet nové polohy a hlavně sledovat jeho vývoj a proměnu.
Jak jsem již zmínila, v roce 2023 mmcité koupila firmu Kovostal, ta se věnuje navrhování a výrobě sedadel a tribun v divadlech, kinech, na univerzitách nebo sportovních stadionech. Jak spolu souvisí tento nábytek “pod střechu” a ten do veřejného prostoru, který navrhujete primárně? Není to trochu úkrok z cesty?
My to jako úkrok nevnímáme. Naopak jen rozšiřujeme naše pole působnosti. Obě značky se věnují výrobě produktů pro lidi ze všech možných kategorií. Není to segment interiéru, do kterého si každý vybírá výrobky podle svých preferencí. Ve veřejném prostoru či ve stadionech mají také řadu omezení – materiály, odolnost, bezpečnost, cenu. V této oblasti se pohybujeme již desítky let a nyní jsme se jen přesunuli z exteriéru více do interiéru.

Po úspěšném loňském roce, jaké plány máte pro ten letošní? Vím, že velkou novinkou je spolupráce s Plastic guys, můžete prozradit detaily, v čem konkrétně bude spolupráce spočívat?
Celý loňský rok jsme testovali jejich materiál v exteriéru. Ustál velké výkyvy teplot v létě i zimě. Proto jsme se rozhodli tento recyklovaný plast zařadit do naší nabídky. Jednak vnímáme, že je důležité hledat nové přístupy, a zároveň bychom rádi nabízeli alternativu k nerecyklovatelným materiálům.
Když se na to dívám zpětně, za těch třicet let mě ani jednou nenapadlo veřejný prostor vyměnit za jinou oblast.
Proč jste se pro spojení s Plastic guys rozhodli, čím Vás brněnská firma zaujala?
Celkově vnímáme potřebu smysluplného využívání odpadu. Již delší dobu jsme hledali vhodný materiál, který opakovaně promění to, co je již ‘nepotřebné‘. Myslíme si, že je to správná cesta, zároveň se jí nevydáváme kvůli trendům, které často podporují nekvalitu. Právě kvůli extrémním požadavkům veřejného prostoru nemůžeme použít cokoli.
Recyklované desky od Plastic guys splňují naše parametry, a tudíž mají pro nás vysoký potenciál. Také nás baví aktivní a svěží přístup této mladé značky. Sledujeme, jak rostou, a jsme rádi, že jim i my můžeme pomoci otevřít další dveře do nového sektoru.
Na jaké produkty se ve spolupráci s Plastic Guys můžeme těšit?
Aktuálně používáme recyklovaný plast pro kolekce Morse, Morse Dot, Orbit a testujeme Conics a další. V rámci vývoje nových produktů již počítáme i s tímto materiálem a pokud to kolekce dovoluje, tak jej rovnou testujeme na prototypech. Letos budeme s tímto materiálem prezentovat minimálně jednu novinku.
Nemůžu opomenout blížící se svátek designu veletrh Salone del Mobile, kam se jistě mmcité také chystá — co se chystáte světu ukázat v Milánu tentokrát?
Zatím to ještě nemohu úplně prozradit, ale vypadá to tak, že budeme součástí Milánského design weeku, a to ve spojení s významnými krajinnými architekty z Milána.
Píše se rok 2025, jak je na tom Česká republika s kvalitou veřejného prostoru ve srovnání například se severní Evropou, která v tomto ohledu byla vždy velmi pokroková?
Musíme myslet na to, že je celá situace ovlivněna kulturními, historickými či ekonomickými faktory. Je zřejmé, že veřejný prostor v severských zemích ctí dlouhodobě principy, ke kterým se my dnes blížíme rychlejšími kroky než kdykoli předtím. To, co u nás před 30 lety nebylo představitelné, je dnes nedílnou součástí rozvoje měst. Od rozvoje cyklistických tras, přes komunitní využívání ulic, zelených ploch či čím dál lepší údržbu a větší investice. Nemluvě o designu a funkčnosti produktů. Už i u nás se v městském mobiliáři dbá na využití přírodních a odolných materiálů, na zmiňovanou udržitelnost a tvarovou nadčasovost.

Mělo by podle Vás být automatické, že se developeři v rámci svých projektů budou zabývat i řešením okolního veřejného prostoru?
Nejenže by to mělo být automatické, ale také nezbytné. Jsme na trhu více než třicet let a během tohoto období jsme si ověřili, že lidé chtějí trávit volný čas venku v ulicích měst. Developerský projekt, který je kvalitně vyřešen a vybaven venkovním prostorem, přináší dlouhodobě vyšší hodnotu. To je vidět na oceňovaných zahraničních projektech, například ve Vídni či Kodani. My jsme v podstatě jedním z posledních detailů veřejného prostoru, právě tyto nuance oddělují úspěšné projekty od těch neúspěšných a nekvalitních.
Co vše kromě funkčnosti, elegance a nápaditého designu musí městský mobiliář splňovat, aby obstál v čase a sloužil plně svému účelu ve veřejném prostoru?
Musí být odolný, výrazný a skromný zároveň. Zapadnout do prostředí, ve kterém je usazen, někdy být tichým společníkem a jindy být středobodem veřejného prostoru.
Last modified: 26. 3. 2025