Slavný britský designér Lee Broom, který patří mezi současnou světovou špičku, si pro realizaci své monumentální instalace Beacon vybral českého výrobce skla Brokis. Světelný objekt inspirovaný architekturou londýnské čtvrti South Bank umístil ve druhé polovině září před vchod Royal Festival Hal v rámci London Design Festivalu 2025. Magazín Shapes byl u toho, když Lee Broom tento projekt v Česku dokončoval.
Co bylo hlavní inspirací pro tvar vaší světelné instalace Beacon?
Vždy začínám tím, že se zaměřím na prostředí, kde bude objekt umístěn nebo ve kterém se bude odehrávat výstava. I před tím mám samozřejmě v hlavě nějaký koncept, ale musím vidět onen prostor a nechat architekturu, aby nadiktovala, co se bude dít dál. Díky tomu mohu být autentický. Nemám rád výstavy, kde jsou jen rozestavěné boxy a samotný prostor není brán v úvahu. Namísto toho potřebuju cítit, že to, co chci ukázat, patří právě do onoho prostoru. Tak to bylo i v případě Beaconu – šlo mi o to vytvořit něco, co do této oblasti přirozené patří. Inspirací mi tedy bylo především samo místo. Prožil jsem v Londýně většinu svého života, zdejší kulturu, architekturu a prostor dobře znám a vždy mě inspirovaly. Okamžitě jsem věděl, že chci vytvořit instalaci, která v sobě bude obsahovat všechny tyto různé aspekty. Šlo mi o to, aby výsledek vypadal tak, jako by tam odjakživa patřil.
Se kterými prvky jste pracoval konkrétně v londýnské čtvrti South Bank?
Nejdříve jsem myslel na krásné viktoriánské pouliční osvětlení „Dolphin Street Lamps“, které lemuje jižní břeh Temže. Jsou to ikonické černé lampy se skleněnými stínidly, které v Londýně každý zná. Mým záměrem bylo vytvořit jejich moderní verzi. Bylo tedy jasné, že využiju sklo. Druhým aspektem pak bylo zakomponovat tam postmoderní a brutalistní architekturu, která tuto část města také reprezentuje. Oba tyto architektonické směry miluji. Šlo mi o to vytvořit něco, co by v sobě neslo sentiment, ale zároveň i současný styl. Věděl jsem tedy, že to bude skleněné osvětlení s brutalistní a postmoderní estetikou. Roli tam hrála také budova Hayword Gallery, která stojí hned vedle Royal Festival Hall. Její betonové zdi nesou otisky dřeva v kontrastu s použitým sklem. A pak tam byl další elementární prvek – udržitelnost.

Jak jste se dostal zrovna k firmě Brokis?
Jde mi vždy v první řadě i o to, aby byl objekt udržitelný – a to nejen z hlediska výroby. Jako designéra mě vždy zajímá, co se s instalací nebo produktem bude dít dále, i po výstavě. I tady jsem proto hned věděl, že chci objekt po deinstalaci dále využít, aby našel nový účel. Rozebere se proto do podoby samostatných svítidel, anebo jej nabídneme k prodeji jako celek. Zároveň jsem ale věděl, že chci pro výrobu využít udržitelné materiály. Obrátil jsem se proto na materiálovou banku Materials Assemble. Když jsem viděl vzorky od Brokisu, věděl jsem, že mám před sebou pionýrský projekt, který dokáže mou instalaci přivést k životu.
Co pro vás na celém projektu bylo největší výzvou a proč?
Klíčovou výzvou pro mě jako pro designéra bylo, že jde o práci do veřejného prostoru ve velmi prominentní oblasti, kde se denně pohybuje mnoho lidí. Jde o mou první instalaci do venkovního veřejného prostoru. Musel jsem tedy počítat i s faktory, jako je vítr, déšť, sníh nebo sluneční svit. Povětrnostní podmínky pro mě tedy vytvořili novou vrstvu omezení, se kterou musím při své práci počítat. Když jsem začal navrhovat tento objekt, musel jsem proto počítat i s aspekty, jako je diametr, jak vysoko nebo nízko můžu jít, jak zformovat tvar tak, aby se do něj neopíral vítr a naopak profukoval skrze něj. Byla to pro mě nová omezení. Ale většina designérů by vám asi řekla, že omezení jsou svým způsobem osvobozující, protože posunou váš mozek do nové, nečekané roviny. A pak najdete funkční řešení, je to skvělý pocit. Naproti tomu když má před sebou umělec nebo designér nepopsané plátno a není ničím limitován, může mít větší potíže.
S jakými výzvami jste se potýkali při výrobě?
Probírali jsme s firmou Brokis především aspekt toho, aby sklo bylo dostatečně odolné, když bude stát venku. Vyžaduje to aplikaci speciální povrchové vrstvy. Brokis experimentuje s tím, že kvalitu skla paradoxně posiluje pískováním, které navíc vypadá velmi krásně. Když jsem viděl původní vzorky v porovnání s těmito, první moje reakce byla, že nový materiál nevypadá tak, jak jsem si jej představoval. Nějakou chvíli jsem kolem nich ve studiu chodil, koukal na ně a fotil si je z různých stran, změnil jsem názor a začaly mi naopak připadat ještě mnohem lepší.

Je tento projekt vaší první českou spoluprací?
Není. S českými sklárnami pracuji už od začátku své kariéry. Má první skleněná svítidla, která jsou mimochodem stále velmi populární, měla podobu žárovky z broušeného křišťálu. Nechávali jsme je nejdříve vyrábět ve Velké Británii, jenže výrobní možnosti ve skle tam nejsou stejné jako v Česku. Výrobní kapacity na té úrovni, kterou jsme požadovali – tedy v oblasti rukodělné výroby-, tam byly nedostačující, a proto jsme jejich výrobu přenesli do Česka. A pokračovali jsme v ní i s různými dalšími produkty.
V čem je pro vás speciální spolupráce se značkou Brokis?
Brokis kombinuje tradiční řemeslo a inovaci spojenou s udržitelností. Způsob, jakým využívají úlomky skla z předchozí výroby, je něčím naprosto ojedinělým a má využití i v architektuře. Když se na tento materiál podíváte, na první pohled to není to, co si představíte pod pojmem „české sklo“. Posunuli jej totiž na další úroveň. Už jen z podstaty instalace Beacon je zřejmé, že je baví riskovat, a to je posouvá dál k tomu, aby mohli vytvářet monumentální objekty z foukaného skla. Líbí se mi jejich přístup k práci – když za nimi přijdu s jakýmkoliv návrhem, neřeknou mi, že to nejde, ale že společně přijdeme na to, jak to udělat. Pro designéra je spolupráce s takovým výrobcem radost – už jen tento přístup je půlkou cesty k úspěchu. Se značkou Brokis vyznáváme tutéž filozofii: nevzdávat se.
Lee Broom
patří k nejvýraznějším britským designérům současnosti. Od založení své značky v roce 2007 představil více než 100 produktů, získal přes 30 mezinárodních ocenění včetně ceny British Designer of the Year a jeho práce se pohybuje na pomezí designu, umění a scénografie. Je proslulý schopností vytvářet unikátní instalace a kolekce, které se prezentovaly na prestižních výstavách od Londýna po New York a Milán.
BROKIS
je česká prémiová značka designového osvětlení, která kombinuje ručně foukané sklo, sofistikovaný design a nejmodernější technologie. Vlastní sklárna Janštejn Glassworks umožňuje kontrolu celého výrobního procesu a neustálé inovace. Materiál BROKISGLASS představuje maximální udržitelnost, která se prosazuje v architektuře a designu po celém světě. Vzniká v rámci cirkulární výroby sklárny Janštejn a je tvořen výhradně z recyklovaných skleněných střepů. Při výrobě ručně foukaného skla se běžně vyřadí až 30 % materiálu. Přetvořením tohoto odpadního skla v nový, výrazný materiál vznikají zcela nové estetické i funkční možnosti pro architekturu, interiérový i produktový design – spojení krásy a udržitelnosti.
Last modified: 23. 10. 2025

