Aktuální projekt navazuje na úspěšnou urbanistickou soutěž Florenc21 z roku 2021, v níž zvítězil tým složený ze studií UNIT architekti, A69 – architekti a Marko&Placemakers. Jejich vítězný návrh počítá s vytvořením dvou hlavních pěších ulic, které elegantně propojí Nové Město, Karlín a Žižkov v místech, kde dnes území rozděluje magistrála a Negrelliho viadukt. Tyto nové komunikační osy mají potenciál zásadně zlepšit prostupnost území a vytvořit z Florence živou městskou čtvrť.
„Urbanistická soutěž před třemi lety ukázala cestu ze složité situace vzájemné nedůvěry a dokázala nastavit proces tak, že v něm všichni klíčoví aktéři byli vyslyšeni,“ oceňuje dosavadní vývoj Petr Hlaváček, náměstek primátora hlavního města Prahy. „Věřím, že atmosféra vzájemného respektu a také snahy navrhnout skutečně fungující čtvrť se projeví i na kvalitě architektury, která vzejde z právě vyhlášených soutěží.“
První etapa revitalizace se zaměří na západní část území při magistrále. Tato oblast je rozdělena do čtyř samostatných bloků, přičemž pro každý z nich proběhne samostatná architektonická soutěž. Porota dostane unikátní možnost v rámci jednoho bloku kombinovat návrhy různých týmů, což má podpořit architektonickou různorodost typickou pro Prahu a zabránit vzniku monotónní zástavby.
Architektonické týmy z celého světa mají čas do 13. prosince 2024, aby se do soutěží přihlásily. Porota následně na základě ideových konceptů, referenčních projektů a zkušeností vybere pro každou soutěž šest až osm účastníků, kteří postoupí do další fáze. Vítězné návrhy budou slavnostně představeny na podzim roku 2025.
„Máme před sebou náročný a odpovědný úkol – vybrat ty nejlepší architektonické týmy, které z Florence udělají skvělé místo pro život,“ vysvětluje David Musil, Managing Director Penta Real Estate pro Českou republiku. „Chceme, aby tu vyrostla architektonicky i funkčně pestrá, živoucí čtvrť. Proto jsme území rozdělili do čtyř soutěží, aby se na jejich podobě podílelo více architektonických týmů. Z pohledu tvůrců je to velká příležitost – takto rozsáhlé brownfieldy se v centrech metropolí západní Evropy vyskytují jen ojediněle.“
Projekt počítá s vytvořením až 85 000 m² hrubé podlažní plochy s důrazem na různorodé využití. Více než polovina prostor bude věnována bydlení, čímž projekt reaguje na současnou bytovou krizi v hlavním městě. Přibližně 20 % plochy zabere administrativa a stejný podíl je vyhrazen pro maloobchod a služby. Zbývající 4 % připadnou na hotel, který bude strategicky umístěn v bloku při železnici.

O kvalitu budoucí zástavby se postará mezinárodní porota vedená uznávaným architektem Stefanem Behnischem. „Mám tu čest vést porotu složenou z významných kolegů z různých koutů Evropy. Zadání soutěže formuluje očekávání vysoké architektonické kvality od investora i od města Prahy,“ říká Behnisch. V nezávislé části poroty dále zasednou přední evropští odborníci – Italka Maria Alessandra Segantini, Holanďan Kees Christiaanse, Litevka Gilma Teodora Gylyte a český laureát České ceny za architekturu Štěpán Valouch.
Do přípravy projektu byla od počátku zapojena i veřejnost. V roce 2021 měli Pražané možnost hodnotit současný stav území a definovat hodnoty, které by měly být zachovány, i problémy, které má revitalizace vyřešit. Konzultace probíhaly jak online formou, tak přímo v terénu prostřednictvím informačního kontejneru. Urbanistický návrh prošel několika koly konzultací s památkáři, kteří dohlíželi především na výškové limity budov a prosazovali menší měřítko zástavby navazující na charakter Nového Města a Karlína.
„Okolí stanice metra Florenc je pro nás dlouhodobě bolavým místem,“ přiznává Radomír Nepil, místostarosta Prahy 8. „Připravené architektonické soutěže konečně dávají naději na to, že se tento vytížený dopravní uzel stane důstojnou vstupní bránou do metropole bez negativních jevů, které toto místo provázejí. A samozřejmě příjemným a bezpečným místem pro Pražany, kterému se nebudou snažit vyhnout.“
Historie Florence sahá až do dob Karla IV., kdy zde císař umožnil usídlení kupcům a řemeslníkům z italské Florencie, po nichž oblast získala své jméno. Dnes představuje klíčový dopravní uzel spojující městskou, železniční i silniční dopravu, který může zásadně ovlivnit budoucí podobu a vnímání celého města. Současná revitalizace tak má potenciál navázat na historický význam této lokality a vrátit jí důstojnou úlohu v organismu města.
A69 Florenc Marko&Placemakers Praha UNIT architekti
Last modified: 6. 1. 2025