I detail umíme na přání

Točité schodiště, které působí jako socha, jednací místnost jako vinotéka nebo třeba šest metrů dlouhý stůl z jednoho kusu dubu. „Nabízíme návštěvníkům více než jen produkty, chceme je inspirovat, poskytnout zážitek. Mnozí si nedokážou představit, jak například vypadá podlaha na větší ploše nebo v kombinaci s kamenným obkladem,“ vysvětluje Richard Fiala, majitel firmy Fiala Josko Partner, jedinečnost pražského showroomu. A právě na tomto místě mají možnost vidět celé kóje, kde okna, dveře, podlahy, osvětlení i nábytek jsou ve společném souladu. „Sem přicházejí architekti hledat konkrétní řešení svých představ,” dodává.

Co vás vlastně přivedlo k tomu, že jste založil značku vaší firmy?

Rozhodla o tom stavba mého prvního domu ve Znojmě, před více než dvaceti lety.

Tehdy jsem hledal dodavatele dřevohliníkových oken a bezrámového zasklení. V České republice tehdy s tímto typem neměl nikdo zkušenosti a ani se neposkytovala záruka na větší rozměry. Například u oken vysokých 2,6 m. Rozhodl jsem se proto hledat řešení v Rakousku a tam jsem objevil značku Josko. Už tehdy nabízeli okna vysoká až 3,2 metru, a to se stejnou zárukou. Okamžitě mě oslovily jejich detaily a celkové provedení, takže volba pro můj dům byla jasná. A protože zkušenosti s produkty JOSKO byly výborné, rozhodl jsem se značku přivést na český trh a vybudovat její zastoupení.

Tedy i otevřít showroom?

Ano, ale první roky jsem osobně představoval produkty architektům i klientům a často s nimi jezdil přímo na centrálu do Rakouska, což bylo extrémně časově náročné. Vytvořit showroom s produkty ve skutečné velikosti včetně stavebních návazností jsem chtěl od začátku. První prostor jsem si pronajal, měl nejprve 130 m², později jsme jej zdvojnásobili, ale už v roce 2017 jsem věděl, že to nebude stačit. Protože jsem ale už nechtěl platit vysoké nájmy, rozhodl jsem se postavit si vlastní. A o dva roky později se mi podařilo koupit budovu o ploše 1000 m² a vybudovat v ní dnešní showroom.

Takže se vám podařilo splnit si své přání.

Ano. Budova má pro mě obrovský význam. Jak jsem zmínil, klíčové je, že jsme jejími vlastníky. Investice přesáhla 70 milionů korun. A hlavně věřím, že i klienti vnímají vlastnictví jako záruku stability a profesionality. Protože nejsme žádná malá firma v nájmu, ale dlouhodobě budujeme zastoupení značek Josko a Trapa. A za výjimečný považuji i celý koncept prezentace a propojení produktů v uceleném prostoru.

Architekturu showroomu realizoval architekt Petr Kolář. Jaké prvky designu považujete za nejpoutavější?

S Petrem Kolářem se známe už asi 17 let, jsme přátelé i v osobním životě. Spolupráce na showroomu byla výborná, je skvělý a velmi zkušený architekt. Velkým přínosem bylo jeho doporučení zakoupit obě patra budovy, propojit je výrazným točitým schodištěm a vytvořit zázemí pro naše partnery. Celý showroom tak funguje jako jeden celek, kde produkty prezentujeme společně. A za nejpůsobivější považuji právě schodiště, které vnímám jako sochu. Oblíbené jsou ale i jednací místnosti, vinotéka a horský chalet, mají unikátní atmosféru. Výjimečné jsou tady také podlahy. Máme zde přes 1300 m² přírodního dřeva, například prkna dlouhá 8 metrů a široká 50 cm, což dělá velký dojem.

Taková atmosféra určitě působí i na ty, kdo showroom navštíví. S čím si přejete, aby odcházeli?

Chceme návštěvníkům nabídnout víc než jen produkty – chceme je inspirovat. Mnozí si nedokážou představit, jak například vypadá podlaha na větší ploše nebo v kombinaci s kamenným obkladem. U nás vidí celé kóje, kde jsou sladěny okna, dveře, podlahy, stěrky, osvětlení i nábytek. Architekti k nám často přicházejí jen se studiemi, ale tady hledají už konkrétní řešení. Důležitá je možnost vidět stavební detaily ve skutečné podobě.

Aby to bylo komplexní, spolupracujete i s dalšími značkami, dodavateli, partnery. Jak si je vybíráte?

Všichni partneři jsou pro mě stejně důležití – dohromady totiž pak poskytujeme klientům vysokou úroveň servisu. Důležitá je pro mě profesionalita, smysl pro detail a schopnost partnera přistupovat k zakázkám se stejným nasazením jako my. Spolupracujeme proto s firmami, které známe dlouhodobě, a víme, co od sebe můžeme očekávat (viz box).

Další partneři firmy Fiala Josko Partner:

• Interia – zakázkový nábytek

• Aldit – české designové osvětlení

• Kamenictví Jež

• Wallface – designové stěrky

• 3C Concept – elektroinstalace a řízení domu Loxone

• M21 – projektové řízení

• AVS Integration – audio/video technologie, Bang & Olufsen

ECLIPSEENERGY – vodíkové systémy pro ukládání energie 

Spolupracujete také na developerských projektech?

Primárně se zaměřujeme na individuální výstavbu rodinných domů. Ta nám umožňuje věnovat se detailu a potřebám konkrétního klienta. Ale máme za sebou i několik developerských projektů, na které jsme opravdu hrdí. Mezi ty nejvýznamnější patří například vila Epoque v Praze nebo projekt hotelu Barbora ve Špindlerově Mlýně. Na těchto realizacích se podařilo díky úzké spolupráci se všemi partnery vytvořit výjimečný celek, jak po stránce estetické, tak technické. Velmi si vážím developerů, kteří přistupují k projektům s důrazem na kvalitu a nadčasovost. Dnešní klient je náročný, ochotný investovat, ale očekává adekvátní kvalitu ve všech aspektech. Tedy od oken a dveří přes povrchy až po finální interiérové řešení. A právě tam vidím prostor, kde můžeme být silným a spolehlivým partnerem. Do budoucna se tak rozhodně nebráníme rozšíření spolupráce v developerské oblasti, pokud půjde o projekty, které mají jasnou vizi, důraz na kvalitu a prostor pro společný růst.

Jakou roli hraje technická podpora a poradenství v rámci služeb, které poskytujete svým zákazníkům?

Technická podpora je pro nás zásadní. Josko má precizně zpracované detaily a podporu pro architekty i projektanty. Disponujeme online databází, kde lze snadno stáhnout výkresy včetně řezů, doplňků a návazností. Vše kontrolujeme v projekční fázi, a následně naši technici připravují výrobní dokumentaci pro každý prvek zvlášť. Tento přístup výrazně usnadňuje výstavbu, minimalizuje chyby i vícenáklady.

Co chystáte dále? Budete pokračovat v rozšiřování firmy?

Ano, určitě. Právě jsme dokončili rozsáhlou rekonstrukci druhého patra našeho showroomu. Po pěti letech provozu jsme si uvědomili, že některé kancelářské prostory se efektivně nevyužívají, a tak jsme se rozhodli je přetvořit na funkční výstavní zázemí. A to, co začalo původně jako menší úprava, nakonec vyústilo v kompletní rekonstrukci. Od vzduchotechniky, topení a chlazení až po elektroinstalace. Výsledkem je ale prostor, který dnes slouží nejen k velkým jednáním, ale právě i jako inspirativní vzorkovací centrum.

Máme zde například šest metrů dlouhý jednací stůl z jednoho kusu dubu nebo celoplošně nový vzor podlahy Trapa. A z bývalé technické místnosti jsme vytvořili designovou chlazenou vinotéku. Tento prostor tak není jen praktický, ale i zážitkový, protože přesně tak chceme, aby naši klienti vnímali celý proces navrhování a realizace svého vysněného domova.

A je v plánu další expanze?

V krátkodobém horizontu se chceme soustředit na další zefektivnění našich služeb, důslednější zavádění nových technologií a neustálé vylepšování klientského zážitku. V dlouhodobém výhledu pak věříme v další organický růst – ať už formou rozšíření našich služeb nebo vstupem na nové trhy. Pro nás je ale zejména klíčové, aby každý kontakt s klientem byl inspirací, zážitkem, a nakonec i potvrzením, že si vybrali správně.

Last modified: 17. 6. 2025