Edra trendy nenásleduje. Má své vlastní

Dobrý design je tím, co proměňuje prostor v domov a krásu v každodenní zkušenost, zamýšlí se ředitelka italské firmy Edra se sídlem v Toskánsku Monica Mazzei. Nábytek, který se pod touto luxusní značkou rodí, je podle ní jedinečný už tím, že trendy nenásleduje, ale naopak sází na svůj vlastní rukopis. A také hlubokou práci s materiálem, který je výsledkem pečlivého výzkumu. Co kus, to vlastní příběh, dodává Mazzei.

Když se řekne Edra, co si má člověk představit?

Pohodlí, eleganci a výkon.  Pohodlí ale přesahuje pouhou jednoduchost a zahrnuje všechny smysly. Elegance, to je zase důraz na detaily a schopnost být v souladu s tím, co nás obklopuje. Ať už jde o krajinu, klasické či moderní prostředí. A výkon, to je kvalita, která vychází z výzkumu a experimentování s materiály, konstrukcemi či tvary a zároveň jde o spojení řemeslné zručnosti s technologií.

Pro Edru je tedy typické, že základem každého kousku v kolekci je studie, respektive zmíněný příběh. Co přesně to ale znamená?

Především dlouhou cestu. Na začátku jsou autoři, kteří přicházejí s myšlenkou nebo vizí, ale nikdy ne z hotovým projektem. Vyprávějí nám o kráse a touze objevovat nové obzory a nové výrobky jsou tak vždy výsledkem procesu a často také dialogu. Po prvotní myšlence proto následně zkoumáme a testujeme materiály a  hledáme nejlepší konstrukci v nekonečném množství prototypů, abychom se co nejvíce přiblížili dokonalosti. Někdy to opravdu trvá velmi dlouho. Jde o proces, který má blíže ke světu umění, kde má objekt svou vnitřní hodnotu. Výrobek vzniká v souladu autora, tvůrčího génia a odborníků, kteří dokáží jeho vizi nejlépe zrealizovat.

Francesco Binfaré, Jacopo Foggini nebo Fernando a Humberto Campana. To jsou zvučná jména vašich návrhářů. Každý je ale jedinečný. Jak se vám daří jejich kolekce sladit tak, aby byl znát jednotný rukopis Edry? Nebo to tak nefunguje?

Edra nesleduje jednotnou stylovou linii, ale naše modely mají silnou osobnost. Jde často o jedinečné kusy, které však spojuje nejen řemeslné zpracování, ale i technologický výzkum. Ale také kvalita materiálů, důraz na detail nebo univerzálnost využití a elegance. Je to krása, která se projevuje sice někdy i ve velmi odlišných tvarech, a přesto na první pohled rozpoznatelné jako modely Edra.

Jak se vám při takové rozmanitosti s architekty pracuje?

Spolupráce s každým z nich je především nesmírně inspirující. Jak už jsem i zmínila, tvůrčí proces v Edře probíhá právě tak, že přestože mají autoři odlišné osobnosti a vnímání, pokaždé nás vedou k objevování nových světů. A my jim dáváme naprostou svobodu projevu. Například Francesco je hluboký myslitel, který dokonale zná měkký materiál a i po mnoha letech vzájemné spolupráce nás stále dokáže překvapit. Je básníkem, malířem, spisovatelem. Je jedinečný.

U Binfarého je klíčová intelektuální rovina, ale stejně důležitá je také práce s tvarem, detaily, kresbami a nádhernými modely z plastelíny. A bratři Campanové zase vždy přistupovali k materiálu experimentálně a pracovali s myšlenkou recyklace. Foggini má pak svůj vlastní materiál – polykarbonát. Dokáže z něj vytvářet jedinečné objekty plné světla, barev a hmoty, je to hotové kouzlo.

Proč je podle vás design v každodenním životě důležitý?

Protože právě předměty utvářejí prostor, ve kterém žijeme, a zároveň i vztahy, které navazujeme s ostatními. Filozof Emanuele Coccia řekl, že domov začíná zdmi, stropy a podlahami, ale doslova zůstává neobyvatelnou pouští, dokud jej nezaplníme těmi nejrůznějšími věcmi a objekty.

Jsou to právě naše volby, které vypovídají o tom, kým jsme.

A čím podle vás může nábytek přispět k pocitu pohody v interiéru?

U nás si například každý může najít svůj vlastní způsob pohodlí a volnosti díky Smart Cushion, polštáři nastavitelnému podle potřeby. Slouží jako opěrka i područka a je charakteristickým prvkem mnoha našich modelů, od Standard přes Standalto až po Grande Soffice. Nebo díky patentovanému materiálu Gellyfoam®, mimořádně měkkému a schopnému přizpůsobit se i podpořit každý pohyb. Do domácího prostoru zároveň také přinášíme přírodu. Stačí si vzpomenout na On the Rocks, Pack nebo kolekci Flowers z roku 1990 s křesly ve tvaru květin. Tedy prostřednictvím krásy, která se vyjadřuje v různorodých objektech i povrchových úpravách, tak jako v opravdových uměleckých dílech.

Z jakých materiálů především vyrábíte?

Pracujeme s velmi různorodými materiály a jsou pro nás klíčové. Jsou tím, z čeho projekt vzniká, nebo se stává jeho nedílnou součástí. A jediným kritériem je, aby šlo vždy o materiály nejvyšší kvality.

Edra byla v průběhu let průkopníkem několika inovativních technologií. Jsou důležité?

Rádi říkáme, že technologie je přítomná, i velmi pokročilá, ale nevnucuje se. Je skrytá, diskrétní. Ale dává prostor kráse materiálu a detailům, které jsou často pouze výsledkem ruční práce.

Jak je pro Edru důležitá udržitelnost?  

Zásadní, a to pro celý dodavatelský řetězec. Počínaje od výběru materiálů s co nejnižším možným dopadem na životní prostředí a vždy kvalifikovaných pracovníků, protože to je klíčové pro dosažení vysoké kvality a řemeslných standardů naší kolekce. Ale především to pro nás znamená vytvářet objekty, které díky své vysoké kvalitě a stylu vydrží po mnoho let a přitom dokážou reagovat na změny v našem způsobu života, aniž by ztrácely na aktuálnosti.

Co považujete za klíčové v designu kvalitního nábytku?

Originalitu. A to ve smyslu skutečné inovace. A také absolutní kvalitu.

Jakým způsobem začleňujete aktuální trendy bytového designu do svých kolekcí?

Jak už jsem zmínila, pro nás jsou především důležité styl a elegance, které obstojí v čase.
Nemáme zájem o módu ani o trendy. Všímám si také, že i některé magazíny, které by přece jen měly být vnímavější, zveřejňují modely, které nápadně připomínají naše návrhy vytvořené třeba před dvaceti lety, a přitom je prezentují jako „novinku“ nebo „trendový design“…

Máte nějaké své oblíbené výrobky, kterých si v Edře opravdu ceníte?

Jsem hrdá na všechny produkty v naší kolekci. Vznik každého z nich byl zkušeností, která nás posunula dál a umožnila nám objevovat nové věci. Tedy materiály, práci se světlem, prostorem i s různými způsoby sezení. Od začátku se věnujeme především vnějším materiálům, které modely pokrývají. Každá jejich součást, od konstrukce přízí až po texturu finálního povrchu, je samostatným projektem.

Povrchové materiály se často vymýšlejí tak, aby co nejlépe odpovídaly danému modelu. Výzkum v tomto ohledu nikdy nekončí. Loni jsme například představili kolekci MINERALS inspirovanou světem minerálů. Na posledním veletrhu Salone del Mobile v Miláně jsme uvedli hned tři nové kolekce. Gems inspirovanou čistou krásou drahých kamenů. Dále Glossy Matt, tedy měkký, zářivý, bohatý materiál z hebkého buklé z vlny, kompaktní a přírodní, s výraznou strukturou a lesklým matným efektem. A pak Every Stone, tedy trojrozměrná a nepravidelná textilie, ideální pro venkovní použití. Ta podtrhuje barevné variace typické pro přírodní kámen, zejména mramor, ze kterého čerpá inspiraci.

Jsou pro tvorbu vašich kolekcí  důležití i samotní zákazníci?

Pro nás je naprosto zásadní znát jejich spokojenost. Tento klíčový bod nás utvrzuje pak v přesvědčení, že pouze krásné a kvalitně zpracované věci si získávají pozornost. Právě výzkum a touha po inovaci jsou cestou, jak se co nejvíce přiblížit přáním těch, kteří si nás vybírají.

Jak se vlastně proměnil segment prémiového nábytku za posledních deset let?

Co ráda pozoruji, je stav krásy a pohody. Jde o předměty vyrobené z nejkvalitnějších materiálů, s ušlechtilými povrchovými úpravami, jako v našich nejnovějších kolekcích. Ty nabízejí jinou, hodnotnou verzi objektů vytvořených tak, aby vydržely. Věřím, že právě to je opravdový luxus, který v životě hledá vnímavé a citlivé publikum. Obecně dnes ale slovo jako luxus nebo design často míří módním směrem, ten nám ale není vlastní, to už jsem zmínila.

Jakým způsobem se snažíte udržovat silnou značku v době, kdy se trendy a preference zákazníků neustále mění?

Tím, že důsledně jdeme cestou, kterou jsme si zvolili už od samého začátku a zůstáváme sami sebou. S postupem času se tato jistota stále více potvrzuje díky uznání našich zákazníků. A právě to je pro nás zdrojem hrdosti, která nás utvrzuje v tom, že směr, kterým jdeme, je správný.

Co v Edře připravujete pro tento rok?

Právě jsme se vrátili z milánského veletrhu, kde jsme na klasických modelech naší kolekce představili nové materiály. Jak tady, tak i v našem stálém showroomu EDRA PALAZZO DURINI, jsme představili kolekci nábytku, zejména sedacích prvků, z nichž každý je originální a znovu oživený díky novým materiálům.

Jaké trendy v oblasti interiérového designu bychom měli sledovat?

Vždy nás inspiruje krása. Tedy svět, příroda, umění. Ale také poezie a myšlenka, které lze najít v každém objektu kolekce EDRA.

Last modified: 22. 7. 2025