Společnost Gazcom působí na trhu od roku 2005 a za dvacet let si vybudovala silnou pozici jako lídr v oblasti luxusních plynových a bioetanolových krbů. Zakladatelka Helena Limbergová reagovala na tehdejší absenci kvalitních produktů na českém trhu a postupně vybudovala firmu, která dnes patří k renomovaným dodavatelům krbových řešení na míru. V rozhovoru reflektuje nejen klíčové milníky své podnikatelské cesty, ale také výzvy spojené s růstem firmy, vstupem na mezinárodní trh a zapojením své dcery, což se dnes odráží i v nové vizi společnosti.
Letos slavíte 20 let od založení společnosti Gazcom. Jakým vývojem za ty dvě dekády prošla společnost?
Upřímně větším, než jsem čekala. Firmu jsem založila spíše jako reakci na situaci na trhu. V těch letech jsme si stavěli dům a hledali jsme krb. Krb, který bude krásný, na plyn, velký, pro nás bezúdržbový, a v České republice jsem nenašla nic. Vysněný krb jsme znali z Londýna od přátel a tady prostě nebyl a nikdo mým požadavkům nerozuměl. Tak jsem se rozhodla, že je přivezu do Čech. Trvalo to pár let, až lidé začali rozumět mým produktům. Nevěřili, nechápali, nedovedli si představit a jak šel čas a Gazcom rostl, najednou jsem byla v situaci, že lidé o mně, mých produktech a celém Gazcomu mluví, že chtějí něco víc, že chtějí do svých nemovitostí investovat a že volají a jsou zvídaví. Začali jsme dělat školení, tým se mi rozrůstal pod rukama a já upřímně moc nechápala, jak je tohle možné. Tu firmu jsem založila více méně z trucu (směje se).
Vaší vizí bylo přinést na trh moderní a luxusní krby. Co vás k tomu tehdy vedlo?
Že u nás v roce 2005 nebylo prostě nic. Jenom krby na dřevo, které se hodí možná do chalup našich babiček, pak nepřeberné množství krbů s páčkou a obkladem z červených cihliček. V té době to prostě stačilo a vysoké nároky klientů nebyly vyslyšeny, nebo vlastně ani vůbec řečeny, protože ač to byl rok 2005, tak jsme byli mnoho a mnoho kroků za světem a já to chtěla změnit. Alespoň v tomto odvětví.

S jakými výrobci aktuálně spolupracujete, kdo jsou Vaši přední dodavatelé?
S výrobci to bylo trošku složitější. Musela jsem dozrát, moje firma musela dozrát. Když jsem vstoupila na trh, v Evropě bylo pár lídrů, kteří formovali trh, byli drazí, měli překrásné výrobky, obrovské čekací lhůty na výrobu krbu a já je chtěla. Ale oni nechtěli mě. Od začátku mi dali jasně najevo, že to, abych je prodávala, přijde, až když budu mít obraty, až budu mít reprezentativní showroom, až budu mít zkušenosti. Těch až, až, až bylo moc … Zařekla jsem se, že bez těchto produktů v portfoliu nemá smysl na trhu být, že bych splynula s davem, Gazcom by nenabízel nic exkluzivního, a to jsem nechtěla. Čas běžel, a i když jsme krásně prodávali lepší značky, já pořád chtěla ty TOP. Jejich odpovědi, že chtějí vidět obraty a showroom, nebyly nijak specifikovány. Co je pro ně rozumný obrat? Co je pro ně reprezentativní showroom? Tak jsem čekala a všechno, co požadovali, jsem získávala. A světe div se, všechny TOP značky, co mám, mě zpětně oslovily samy. Prostě mě sledovaly. Přišel čas a Gazcom se stal jejich výhradním zástupcem jak pro Českou republiku, tak Slovensko.
Teď se konečně stěhujeme a v novém showroomu budou právě vystavené značky, jako je Matalfire, Vero Design, The Flame, Bellfire, Barbas a Planika. Dřív jsem měla spoustu značek, měla jsem na část z nich výhradní zastoupení, ale po získání těch zmiňovaných klenotů jsem portfolio zmenšila. Gazcom se stal jedinečným. Přesně tím, čím jsem chtěla, aby byl.
Vaši lidé se každoročně školí přímo u výrobců. Je v oboru tak rychlý technologický vývoj, že je to nutnost?
Strašně rychlý. Zejména výrobci mění své produkty, vyškrtávají z portfolia různé typy a přidávají nové. Vzhledem k době, kdy je na smart home systém a na wifi napojeno téměř všechno, je nemyslitelné, že tyto high end krby nebudou napojené. Technologie jdou velkým tempem dopředu tak, aby přinesly klientovi co největší komfort. Navíc tím, že jsou moji lidé jako jediní na trhu pravidelně proškolováni u výrobců, získávají certifikáty. Prodáváme a instalujeme zejména krby na plyn a bioetanol. Jsou to hořlaviny a nikdy bych nepustila pracovníka Gazcomu na projekt, aniž by nevěděl, co má přesně dělat. Tato školení jsou podle mého názoru povinná. A pak se dostáváme do situací, že nám volají lidé s tím, ať přijdeme na stavbu my, protože je co po někom jiném opravovat.
Jsem za to ráda, ale na druhou stranu mě tato situace vytáčí. Mít high end krb není o tom, že mi klient zaplatí enormní částku a já pošlu bratrance na stavbu s tím, že napojí krabici ke komínu. Ale zase jsme u tématu, že vše potřebuje čas a lidé už začali chápat.
Nabízíte komplexní servis od návrhu po realizaci. Co všechno tato služba zahrnuje?
Ano, nabízíme kompletní servis. To znamená projekt A-Z. Od prvotní schůzky s klientem přes výkresy, plány, projekt, všechny možné změny, objednání, dovezení, instalaci krbu, instalaci obestavby, instalaci kamene nebo aplikaci stěrky po zkoušku a zaškolení klienta. Instalujeme komíny, instalujeme velké nosné konstrukce, které následně nesou stovky kilo kamene nebo jiného obkladu. Každou část projektu děláme precizně a přesně. Postarat se takto o klienta zabere cca 3-4 měsíce, ale klient má čistou hlavu, jen nám zadá, co by si přál, často nám dokonce předávají klíče od svých domovů a kanceláří s tím, že na nějaký čas budou pryč a až se vrátí, chtějí mít hotovo.

Můžete zmínit některé z projektů, na které jste v historii Gazcomu obzvlášť hrdá – ať už z minulosti nebo z nedávné doby?
Projektů máme za sebou přes dva a půl tisíce a každý z nich byl můj vnitřní pocit úspěchu, ale na co jsem opravdu pyšná, je OAKS, V tower, Hotel Augustine, velké množství bytů v Pařížské ulici, a že tam je to vždy oříšek kvůli stáří domů nebo památkářům, celý projekt Jenerálka, rezidence Pomezí a spoustu dalších. Tyhle projekty mi extra utkvěly v paměti, protože nás naučily pracovat s velkými developery, jako je EBM, Metrostav, KKCG, Arendon a tak dále. S každým projektem jsme narostli. A ano, jsem hrdá. Moc.
Které realizace pro vás byly nejkomplikovanější a proč?
Právě ty zmíněné spolupráce s velkými developery. Tam to chtělo velkou sílu a čas, aby si před například 15 lety všimli Gazcomu. V té době jsme nebyli známí. Ale protože nikdo jiný na trhu nenabízel to, co Gazcom, vzali nás a staly se z toho krásné spolupráce, kdy jsou obě strany spokojené. Tito giganti nám pomohli růst.
Jaké máte představy o budoucnosti Gazcomu v horizontu deseti let?
To je hezký dotaz — a až to řeknu, lusknutím prstu to zařídíte? (směje se). Gazcom jsem vybudovala z ničeho a sama a dostala jsem ho na úžasnou pozici na trhu. Samozřejmě chci zvětšovat, chci prodávat stovky a stovky krbů ročně, nabírat zaměstnance, mít více showroomů, ale to, jak se věci budou mít v budoucnu, je na mé dceři, která se přidala ke Gazcomu před rokem a půl. Dlouho jsem jí přemlouvala a když se přidala, najednou přišel do Gazcomu nový a svěží vítr, ukázala mi, že jdou věci i jinak. Tvář Gazcomu se mění, mění se to, jak nás lidé chápou, mění se jeho vzhled, mění se místo. Takže jak bude vypadat Gazcom za deset let? Zeptejte se jí, ona plány má a ne malé. A já bych za 10 let chtěla být jen šťastná, že to, čemu jsem dala život, žije.
Last modified: 2. 7. 2025