Z Opavy do zahrad po celé Evropě

Každý prostor venku je jedinečný a jeho krásu může podtrhnout kvalitní a nadčasový zahradní nábytek. „Takový, který zákazníkům splní očekávání při každé události. Každodenní i slavnostní. A ještě musí být pohodlný a funkční,“ zdůrazňuje spolumajitelka firmy Todus outdoor Zuzana Kollárovitsová. Všechny produkty jsou proto navrženy například tak, aby se nemusely schovávat před deštěm. A lokální výroba v Opavě garantuje, že je firma schopná reagovat na každé individuální přání zákazníka, ať už je odkudkoliv.

Vraťme se úplně na začátek, jak vznikla značka Todus? 

Značku založil v roce 2008 můj otec, Bohdan Krmášek, společně s průmyslovým designérem Jiřím Španihelem. Otec tehdy jako spolumajitel výrobní firmy, která od roku 1991 dodávala venkovní nábytek do německých hobby marketů, musel reagovat na proměny na evropském trhu. Pokud chtěl jako výrobce obstát v konkurenci levného nábytku, který se na něj začal dovážet z Asie, bylo nutné nabídnout zákazníkům něco víc, nějakou přidanou hodnotou. A právě proto se rozhodl založit značku Todus. A ta se od svého počátku zaměřila na výrobu prémiového venkovního nábytku.

Už několik let tedy firma vyrábí prémiový venkovní nábytek a úspěšná je i v zahraničí. Na čem staví svůj úspěch?

Je to souhra několika klíčových faktorů. Zásadní je mít produkty, které obstojí v mezinárodní konkurenci. Ty naše stavíme na nadčasovém designu, špičkových materiálech a precizním zpracování. Velkou roli hraje také lokální výroba, díky níž dokážeme rychle reagovat na individuální požadavky zákazníků. Nezbytnou součástí je ale i promyšlený marketing, věnujeme mu velkou pozornost. Konkrétně například nové kolekce vždy fotíme na pečlivě vybraných lokacích v jihoevropských státech, abychom zákazníkům a našim partnerům ukázali nábytek v architektonicky zajímavých kulisách a evokovali příjemnou letní atmosféru.

Jak se za ty roky změnily vaše produkty? Preference zákazníků se také mění…

Naše produktové portfolio jsme budovali od základů s jasnou vizí, nabídnout kompletní sortiment outdoorového nábytku, který pokrývá veškeré potřeby. Od jídelních sestav přes lehátka až po modulární sedačky. Vnímáme zároveň zpětnou vazbu od našich obchodních partnerů, která je pro nás cenným zdrojem inspirace. Přesto je pro nás při navrhování každého produktu klíčové zejména to, aby byl nadčasový, a to esteticky i kvalitativně. Věříme, že právě takový nábytek si najde své místo v různorodých exteriérech a obstojí v čase i proměnách vkusu.

Jaká je hlavní filozofie u designu vašich produktů?

Při vývoji nového produktu máme tři hlavní kritéria: nadčasový vzhled, komfort a funkčnost. Všechny tři aspekty vnímáme jako rovnocenně důležité. Pokud bych však měla jeden z nich vyzdvihnout, byla by to určitě funkčnost. U venkovního nábytku mají zákazníci totiž jiná očekávání než u toho interiérového – a právě na tato specifika při návrhu klademe velký důraz. Naším cílem je, aby péče o nábytek byla co nejjednodušší a zákazník si mohl užívat pohodlí bez zbytečných starostí. Všechny naše produkty jsou proto navrženy tak, aby mohly zůstat venku po celý rok. I naše sedačky obsahují speciální rychleschnoucí pěnu, díky které není nutné schovávat polstrování při dešti. Používáme výhradně kvalitní outdoorové látky, které jsou odolné vůči slunečnímu záření i ostatním vlivům počasí.

Velkým tématem, které hýbe všemi obory, je udržitelnost. Jakou velkou roli ve výrobě i designu hraje ve vaší firmě?

Udržitelnost je nedílnou součástí naší filozofie už od samotného vzniku značky. Vyrábíme lokálně v Opavě, používáme materiály výhradně od evropských dodavatelů a naše produkty navrhujeme tak, aby svým majitelům sloužily dlouhé roky. Právě trvanlivost považujeme za jednu z klíčových forem udržitelnosti – a proto nabízíme také opravy nábytku v případě poškození. Věříme, že kvalitní produkt s dlouhou životností je tou nejlepší alternativou k rychlé spotřebě.

Které hodnoty jsou pro vás ve výrobě klíčové?

Kvalita. Ta je pro nás zásadní v každém detailu, od výběru materiálů až po finální zpracování. Věříme, že jen skutečně dobře vyrobený produkt má šanci obstát ve zkoušce času.

Vím, že váš výrobní areál v Opavě v loňském roce během povodní zaplavila voda. Jaké ztráty jste utrpěli?

Škody byly obrovské. Měli jsme více než dva metry vody ve výrobní hale i kancelářích. S vodou ve výrobní hale jsme počítali, ale její množství a škody, které napáchala, nás zaskočily.

Spočítali jste, kolik kusů nábytku skončilo pod vodou?

Hotové výrobky se nám naštěstí z velké části podařilo zachránit, protože jsme je den před zaplavením výroby převezli do externího skladu. Polotovary určené k dalšímu zpracování jsme ve většině případů mohli znovu využít. Největší škody jsme utrpěli u výplňových pěn, které používáme do sedaček. Ty se bohužel kvůli hygienickým standardům nedaly zachránit a musely se zklikvidovat.

Jak moc tato nepříjemná událost ovlivnila značku?

Měsíce, které následovaly po povodni, byly pro nás i naše zaměstnance mimořádně náročné. Po prvotním šoku jsme si ale řekli, že to nevzdáme a pokusíme se na celou situaci dívat jako na příležitost znovu začít. Měli jsme obrovské štěstí, že povodně přišly v září, kdy už máme po hlavní sezóně a obvykle se věnujeme vývoji nových výrobků a připravujeme se na další sezónu. Pokud by nás povodeň zasáhla v období, kdy výroba jede na plno, byla by situace závažnější.

Zaměstnáváte několik desítek lidí, jak situaci vnímali oni?

V takové situaci bylo klíčové zůstat pozitivní a dát najevo, že to společně zvládneme. Jsme nesmírně vděční za to, jak se celý tým semkl a pomohl nám obnovit provoz v co nejkratší době. Většina zaměstnanců u nás pracuje řadu let a prošla s námi i jinými náročnými etapami. O to více si jejich loajality, nasazení a vzájemné podpory vážíme. A navíc jsme cítili i velkou solidaritu ze strany našich zákazníků a obchodních partnerů. Zvlášť bych ráda vyzdvihla podporu firem, se kterými jsme sdruženi v rámci Asociace českého průmyslového designu. Pomoc od majitelů společností, jako jsou Preciosa, mmcité, Ravak, LD Seating, Fleysen, Polstrin a další, si nesmírně vážíme. V těžkých chvílích se naplno ukázalo, jak silné a cenné je toto profesní společenství.

Dnes když na tyto chvíle vzpomínáte s odstupem, řekla byste, že by se v nich dalo najít i něco pozitivního?

Určitě. Především nás velmi překvapila a povzbudila zmíněná solidarita, která přicházela často z nečekaných míst. Navíc to, že jsme museli téměř celou výrobu vybudovat znovu, nám umožnilo posunout se vpřed jak technologicky, tak v oblasti efektivity. Tato zkušenost nás nejen zocelila, ale otevřela i nové možnosti pro zlepšení našich procesů.

Nedávno proběhl veletrh Salone del Mobile v Milánu. Ten bývá klíčový pro designový průmysl i pro další zakázky firem. Jak se vám na něm dařilo?

V Miláně jsme představili nejen výběr z našeho stávajícího portfolia, ale především novou kolekci KORI, kterou pro nás navrhlo Studio Segers. Toto belgické studio bylo zároveň autorem naší letošní výstavní expozice. Reakce návštěvníků na stánek i samotnou kolekci byly velmi pozitivní, což nás nesmírně těší. Kolekci KORI považujeme za velmi podařenou a věříme, že bude úspěšná také u našich zákazníků. A první ohlasy z Milána náš dojem už potvrdily.

Co vás čeká dál? Letos hned několik krásných projektů i zajímavé privátní realizace. Už zanedlouho se otevře velká střešní terasa hotelu W Prague na Václavském náměstí, kam jsme dodávali kompletní řešení venkovního nábytku. S radostí se také vrátíme v říjnu na pražský Designblok, na kterém jsme v loňském roce chyběli kvůli povodním. Zároveň chystáme několik akcí pro partnery v našem pražském showroomu, který sdílíme se značkami Dechem a Master&Master. A v této chvíli už také pracujeme na vývoji nových produktů, které uvedeme v následujících sezonách.

Last modified: 3. 6. 2025