Industriální páteř Prahy – železnice, továrny a sklady – se mění v nové čtvrti s vlastním charakterem. Představujeme šest zásadních brownfieldů, které během příštích let přetvoří obraz hlavního města. Jak změní jeho tvář? A jak to vidí Petr Hlaváček, radní, který má jejich rozvoj na starost?
Bubny – Zátory: Nové centrum v meandru Vltavy
Volné území mezi Holešovicemi a Letnou se promění v moderní čtvrť. Hlavní roli zde hraje projekt Vltavské filharmonie, který přinese impuls pro kulturní i urbanistickou transformaci. Vedle více než 10 000 bytů vzniknou nové veřejné prostory a park, pod estakádou městský parter inspirovaný berlínskou Friedrichstraße. Temnou kapitolu historie nádraží Bubny připomene Památník ticha.

Petr Hlaváček: „Území Bubny – Zátory by se jednou mělo stát moderním centrem metropole, navíc se jedná o brownfield s největší kapacitou podlažních ploch. Naší prioritou je odemknout jej pro výstavbu ještě v tomto volebním období. Vltavskou filharmonii považuji za projekt významný nejen pro Prahu a Česko, ale i pro evropskou kulturu.“
Rohanský ostrov: Od výrobu betonu k příjemnému bydlení u řeky
Kdysi industriální pásmo mezi Karlínem a Libní, dnes unikátní příležitost pro širší centrum Prahy. Rohan City pomalu mění siluetu východního Karlína. Významným krokem bude vznik parku Maniny. Ten bude sloužit jako nová krajinná osa i protipovodňové opatření. Zároveň zůstává prostorem, který ctí industriální minulost a propojuje město s řekou. Účelná koncepce celého území, která vzniká pod taktovkou IPR Praha, má za cíl propojit dosud rozdrobené části a dát Rohan City jasnou identitu.

Petr Hlaváček: „Rohan City byl náš pilotní projekt pro spolupráci s investory. Díky jedné z prvních kontribučních smluv dojde už za několik měsíců k výstavbě nového rozsáhlého parku a do několika let i nové základní školy.“
Bohdalec – Slatiny: Tiché centrum mezi čtvrtěmi
Dlouho opomíjené území mezi Michlí a Zahradním Městem má díky plánované Drážní promenádě šanci stát se novým zeleným propojením mezi čtvrtěmi. Dnes neutěšená oblast Bohdalce, Slatin a Strašnic tak získá kvalitní kapacitní spojení srovnatelné s metrem, což umožní rozvoj této oblasti. Ta má potenciál stát se v následujících desetiletích místem pro kvalitní bydlení s dobrou dostupností.

Petr Hlaváček: „Bohdalec – Slatiny je plošně největší brownfield v Praze. Příprava jeho transformace je zatím v počátcích a výstavba bude trvat desetiletí. První významnou investicí bude nová vysokorychlostní trať na Brno a železniční odstavy. Díky spolupráci se státem se nám podařilo projekt upravit tak, aby byly vlaky dobrým sousedem, nedocházelo k tepelnému ostrovu a ve vzdálenější budoucnosti byla též umožněna výstavba přímo nad kolejemi.“
Letňany: Laboratoř městské periferie
Oblast v okolí stanice metra Letňany není klasický brownfield, ale periferie s velkým potenciálem. Kombinuje industriální minulost, nevyužité letiště a volné, nevyužité území. Územní studie navrhuje rozsáhlé nové pěší a cyklistické trasy, tramvajovou trať a v budoucnu i terminál vysokorychlostní železnice.

Petr Hlaváček: „Velké rozvojové území Letňany u konečné metra přezdívaný „Syslov“ je součástí řady velkých rozvojů na severovýchodní terase, např. AVIA Letňany, okolí Terminálu sever apod., což je oblast srovnatelná s budováním Jižního města. Přímo u metra je velká majetková držba města a státu, který se chystá pozemky převést na město. Měla by tak vzniknout čtvrť s městským dostupným bydlením a aktuálně prověřujeme i umístění vědecko-technického parku.“
Nákladové nádraží Žižkov: Nové město v centru
Největší transformační území širšího centra Prahy se promění v moderní čtvrť s byty, školami, kancelářemi i parky. Funkcionalistická budova nádraží se stane kulturním centrem. Díky spolupráci s investory vzniká pestrá, ale koordinovaná čtvrť zaměřená na pěší pohyb, veřejný prostor a dostupné bydlení.

Petr Hlaváček: „Zatím náš největší úspěch v oblasti spolupráce města a soukromého sektoru. Podařilo se zkoordinovat a uzavřít pět smluv, které zajistí velkou část občanské vybavenosti nové čtvrti. A zároveň je to stále velká výzva. Chystáme projekt obnovy budovy nádraží a následnou rekonstrukci, v procesu přípravy je i nová tramvajová trať. Kdo si chce udělat představu o složitosti a průběhu celého projektu, může shlédnout záznam našeho večera Praha zítra: Nákladové nádraží Žižkov, který se konal v dubnu v CAMPu.“
Smíchov City: Rostoucí dobrý příklad městského plánování
Na Smíchově čtvrť roste už nyní. Blokovou strukturou, kvalitním veřejným prostorem a dobrým propojením s budoucím dopravním uzlem Smíchov City ukazuje, že i rozsáhlá transformace může probíhat citlivě a kvalitně.

Petr Hlaváček: „Smíchov City byly průkopníkem mezi pražskými brownfieldy, na kterém se město i investoři naučili, jak plánovat čtvrť tak velkého rozsahu. Učili jsme se i zapojovat veřejnost, jednalo se o první široce participovaný urbanismus. Zpětně vzato si ale myslím, že u domů mohly být o dvě patra navíc.“
Last modified: 22. 10. 2025

